Στη μεγαλύτερη και σημαντικότερη από πλευράς εσόδων ιδιωτικοποίηση του ελληνικού προγράμματος περνά το ΤΑΙΠΕΔ, επιταχύνοντας τον βηματισμό για την πώληση του 50,1% των μετοχών των Ελληνικών Πετρελαίων.
Πωλητές του πλειοψηφικού πακέτου, με το οποίο προσφέρεται και το management της εταιρείας που κατασκεύασε το πρώτο διυλιστήριο πετρελαίου στην Ελλάδα το 1956, είναι το Δημόσιο, που μεταβιβάζει το 20% των μετοχών από 35,5% που κατέχει, και ο όμιλος Λάτση, που μέσω της Paneuropean ελέγχει σήμερα το 45,5% και θα εκχωρήσει το 30,1%. Αμφότεροι οι βασικοί μέτοχοι θα παραμείνουν με συμμετοχή περίπου 15%, με το Δημόσιο να διασφαλίζει κατόπιν διαπραγματεύσεων ισχυρή συμμετοχή και στη νέα εταιρεία συμμετοχών (36,2%), στην οποία θα περιέλθουν τα πρότζεκτ έρευνας υδρογονανθράκων.
Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε την προηγούμενη εβδομάδα και η εκδήλωση ενδιαφέροντος προσδιορίστηκε στις 18 Μαίου με τον φιλόδοξο στόχο η συμφωνία να έχει ολοκληρωθεί ως τα τέλη του χρόνου. Το χρονοδιάγραμμα δημιουργεί ασφυκτικές προθεσμίες αλλά το ΤΑΙΠΕΔ επιταχύνει ρυθμούς για να πιάσει τους μνημονιακούς στόχους. Η πώληση των ΕΛ.ΠΕ. θεωρείται η μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση μετά την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς το τίμημα που καλείται να καταβάλει ο ιδιώτης υπολογίζεται με βάση την τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή, που είναι 2,4 δισ. ευρώ, σε άνω των 1,2 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για μια αποτίμηση που αυτομάτως περιορίζει τους πιθανούς υποψήφιους διεκδικητές παρά τις πρόσφατες δηλώσεις της διοίκησης του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων για μεγάλο και «ποιοτικό» ενδιαφέρον για τα ΕΛ.ΠΕ. αλλά και τα σενάρια που διακινούνται για πλήθος υποψήφιων κορυφαίων πετρελαϊκών ομίλων, επενδυτικών funds και traders ανά τον πλανήτη. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές, η αποτίμηση δεν είναι κάτι που έχει κλειδώσει, καθώς υπάρχουν στοιχεία που μπορεί να την ανεβάσουν ή ακόμη και να την περιορίσουν, όπως είναι η σχεδιαζόμενη απόσχιση των δραστηριοτήτων στον τομέα της εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων.
Σε ό,τι αφορά το διαφαινόμενο ισχυρό ενδιαφέρον, κύκλοι των ΕΛ.ΠΕ. θυμίζουν ότι και για τον τελευταίο διαγωνισμό για τους υδρογονάνθρακες υπήρξε φημολογούμενο ζωηρό ενδιαφέρον. Στον διαγωνισμό, όμως, για τα δύο μπλοκ στη δυτική και τη νοτιοδυτική Κρήτη και για το θαλάσσιο οικόπεδο του Ιονίου κατέβηκαν μόνο τα ΕΛ.ΠΕ. με Exxon Mοbil και Total και αντίστοιχα τους Ισπανούς της Repsol.

Διοικητικές αλλαγές

Η απελθούσα διοίκηση των ΕΛΠΕ δεν έχει κρύψει σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις ότι ουδείς από τους μεγάλους πετρελαϊκούς ομίλους, όπως οι Exxon Mobil, Τotal κ.ά., με τους οποίους τα Ελληνικά Πετρέλαια έχουν αναπτύξει δεσμούς λόγω της κοινής καθόδου στις παραχωρήσεις υδρογονανθράκων, θα εκδηλώσει ενδιαφέρον. Το μείγμα επομένως των δυνητικά υποψηφίων επικεντρώνεται σε μεγάλους traders και hedge funds, οι οποίοι φαίνεται να έχουν διαμηνύσει ποικιλοτρόπως το ενδιαφέρον τους.
Εσχάτως στους υποψηφίους φιγουράρουν όλα τα ονόματα της διεθνούς πετρελαϊκής αγοράς, από την ιταλική Eni, που ελέγχει τη Ζενίθ (ΕΠΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας) και πρωταγωνιστεί στις εξορύξεις στην ΑΟΖ της Κύπρου και της Αιγύπτου, έως τις ρωσικές Rosneft και Lukoil, την αραβική Aramco που είχε επενδύσει και στη Motor Oil, αραβικά funds αλλά και πανίσχυρους traders πετρελαίου του πλανήτη, όπως η Glencore, με γραφεία σε Νέα Υόρκη, Σιγκαπούρη και Λονδίνο, αλλά και η Gunvor, με παρουσία σε περισσότερες από 100 χώρες.
Στις φήμες που διακινούνται εντάσσεται επίσης και η δημιουργία ενός ισχυρού ευρωπαϊκού κονσόρτσιουμ στα πρότυπα του ΔΕΣΦΑ, στον οποίο πιθανολογείται ότι θα μπορούσε να συμμετάσχει και η ισπανική Repsol, ακόμη και η Total.
Οι φήμες φαίνεται να ενισχύονται και από την πρόσφατη κοινή κάθοδο των ΕΛ.ΠΕ. με τους Ισπανούς στον διαγωνισμό για τις εξορύξεις στο Ιόνιο, οι οποίες άφησαν εμβρόντητη την πετρελαϊκή αγορά, αφού μέχρι σήμερα οι Ισπανοί είχαν υιοθετήσει πολιτική συνεργασίας με την Energean Oil & Gas στα χερσαία οικόπεδα των Ιωαννίνων και της Αιτωλοακαρνανίας. Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι η Repsol έχει συνεργαστεί και στο παρελθόν με τα ΕΛ.ΠΕ., που βρίσκονται εδώ και πολύ καιρό στα ραντάρ των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών.

Η πορεία των ΕΛ.ΠΕ.

Τα Ελληνικά Πετρέλαια είναι από τις παλαιότερες εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών που συστάθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’50, κατασκευάζοντας το πρώτο διυλιστήριο πετρελαίου στην Ελλάδα. Η αρχική ονομασία της εταιρείας ήταν Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου, επωνυμία που διατηρήθηκε ως το 1998. Την ίδια χρονιά, η εταιρεία εισήγαγε το 23% των μετοχών της στα Χρηματιστήρια Αθηνών και Λονδίνου, ποσοστό το οποίο αύξησε με τη διάθεση και δεύτερου πακέτου δύο χρόνια αργότερα. Ωστόσο έτος-ορόσημο θα είναι το 2003, όταν με απόφαση της γενικής συνέλευσης των μετόχων συγχωνεύεται με την Πετρόλα Ελλάς του ομίλου Λάτση.
Η ενιαία εταιρεία σταδιακά μετατρέπεται σε έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους στη νοτιοανατολική Ευρώπη, με ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων σε 6 χώρες, στους τομείς του εφοδιασμού, της διύλισης και της εμπορίας πετρελαιοειδών – στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο όμιλος διαθέτει τρία διυλιστήρια που λειτουργούν στην Ελλάδα (Ασπρόπυργος, Ελευσίνα, Θεσσαλονίκη), ελέγχοντας περίπου το 65% της αγοράς χονδρικού εμπορίου πετρελαιοειδών. Αντίστοιχα, μέσω του αγωγού ΒΑΡΔΑΞ και των εγκαταστάσεων της ΟΚΤΑ εφοδιάζει το 65% των αναγκών της αγοράς στην ΠΓΔΜ, στην Ελλάδα και τις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης με περίπου 2.000 πρατήρια συνολικά, με μερίδιο αγοράς άνω του 30%, όσο και στην εμπορία καυσίμων σε Κύπρο, Σερβία, Βουλγαρία, Μαυροβούνιο και ΠΓΔΜ. Παράλληλα επεκτείνεται στην έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων και στην παραγωγή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της Elpedison (κοινοπραξία με την ιταλική Edison).
Τα ΕΛ.ΠΕ. συμμετέχουν κατά 35% στη ΔΕΠΑ, που αποτελεί τον κύριο εισαγωγέα και πάροχο φυσικού αερίου στην Ελλάδα, και με 35% στον ΔΕΣΦΑ, που πρόσφατα πέρασε πλειοψηφικά στους ισχυρούς μετόχους του TAP
πηγή: newmoney.gr