Τα τροχαία συνεχίζουν να αφαιρούν εκατοντάδες ζωές κάθε χρόνο και παρότι οι αριθμοί για το πρώτο εξάμηνο του 2018 εμφανίζονται ελαφρώς μειωμένοι – σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017 – με μία βαθύτερη ανάλυση των στοιχείων, αποκαλύπτονται χρόνιες παθογένειες όσον αφορά στη νοοτροπία και την εκπαίδευση των Ελλήνων οδηγών.

Όπως φαίνεται από τα επίσημα στοιχεία της Τροχαίας, οι θάνατοι από οδικά δυστυχήματα έχουν μειωθεί -294 νεκροί το 2018 από 314 το 2017- το πρώτο εξάμηνο του έτους.

Καθοδική πορεία ακολουθεί, επίσης, και ο αριθμός των τραυματιών. Πιο συγκεκριμένα, 298 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά το πρώτο εξάμηνο του έτους (305 την αντίστοιχη περίοδο του 2017) ενώ άλλοι 5.578 οδηγοί, συνεπιβάτες και πεζοί τραυματίστηκαν ελαφρά (5635 το 2017).

Όπως δηλώνει, όμως, στο CNN Greece o Νικόλαος Ρήγας, γενικός γραμματέας της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθηνών, «είμαστε πολύ μικρό κράτος και εν καιρώ ειρήνης είναι πολύ άδικο να έχουμε τόσα πολλά θύματα στην άσφαλτο».
Η «ακτινογραφία» των τροχαίων

Αναλύοντας τις κυριότερες παραβάσεις στους δρόμους, παρατηρείται, μεταξύ άλλων, πως αυτές που συνδέονται με την ταχύτητα αναδεικνύονται για ακόμη μία φορά «πρωταθλήτριες», εμφανίζοντας αύξηση 11,6%.

Συγκεκριμένα, η Τροχαία έχει καταγράψει 98.977 παραβάσεις ταχύτητας εντός του πρώτου, αυτού, εξαμήνου.

«Το αυτοκίνητο είναι πολύ καλό μέσο για να μας διευκολύνει, αλλά μπορεί να γίνει και ο φονιάς μας εάν υπερβαίνουμε τα όρια και του οχήματος και του ΚΟΚ», αναφέρει ο κ. Ρήγας επί του ζητήματος. Οι παραβάσεις σε σχέση με τη μέθη είναι, επίσης, αυξημένες και μάλιστα κατά 4,4%.

Συνολικά καταγράφηκαν 15.330 παραβάσεις του οδικού κώδικα. Ιδιαίτερη αύξηση παρουσιάζει, επίσης, ο αριθμός των οχημάτων που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, με το ποσοστό να φτάνει το 43,5%.

«Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την κατάσταση», εξηγεί ο κ. Ρήγας και προσθέτει: «Όλοι προσπαθούμε στη δύσκολη καθημερινότητα που ζούμε να περικόψουμε απ΄ όπου μπορούμε και, δυστυχώς, περικόπτουμε και από την ασφάλεια του οχήματος. Και αυτό επηρεάζει και την ασφάλειά μας».

«Οι οδηγοί να καταλάβουν ότι δεν κερδίζουν κάτι από το να κοροϊδέψουν τον τροχονόμο. Μπορεί να μην τους ελέγξει ποτέ η Τροχαία, αλλά να βρεθούν νεκροί ή τραυματίες ή κατηγορούμενοι».

Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι ο ΚΟΚ είναι ένας νόμος που πρέπει να τηρείται απαρέγκλιτα, κάτι που πρέπει να γίνει βίωμα στον Έλληνα οδηγό.

Μέχρι στιγμής, δεν έχει φανεί εάν ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έχει καταφέρει να βελτιώσει την κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους.

«Είναι λίγοι οι μήνες που έχει μπει σε εφαρμογή και ακόμη δεν έχουμε απτά παραδείγματα και απτά αποτελέσματα» λέει ο κ. Ρήγας.

Λανθασμένη η νοοτροπία του Έλληνα οδηγού;

«Όλοι οι Έλληνες πρέπει να καταλάβουμε πως στα τροχαία ατυχήματα και γενικά στην οδηγική συμπεριφορά δεν έχει δοθεί η δέουσα προσοχή που δίδεται σε άλλες, δυτικές χώρες», παρατηρεί ο κ. Ρήγας και τονίζει πως όσο αυστηρές και αν είναι οι ποινές που επιβάλλονται, πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία του Έλληνα οδηγού.

Ο ρόλος του κράτους δεν είναι αυτός του «μπαμπούλα», επισημαίνει. «Δεν είναι λογικό να φοβάται ο οδηγός μόνο το πρόστιμο» λέει ο κ. Ρήγας, και συνεχίζει: «Σκοπός δεν είναι να πιαστεί εξ’ απήνης την ώρα που βγάζει το κράνος ή τη ζώνη του. (σ.σ. Σκοπός) Είναι να του καλλιεργηθεί η ιδέα ότι πρέπει να φορά καθ’ όλη τη διάρκεια της οδήγησης το κράνος, τη ζώνη και να μην περνάει τον ερυθρό σηματοδότη».