Με βάση τα στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας – Eurocontrol, που επικαλείται ο οργανισμός A4E (Airlines for Europe), οι ελλείψεις όσον αφορά το προσωπικό στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας οδήγησαν σε αύξηση κατά 50% των καθυστερήσεων σε πτήσεις τον Οκτώβριο του 2018 σε σύγκριση με πέρυσι. Για ολόκληρο το έτος, ο Eurocontrol εκτιμά ότι τα συνολικά λεπτά καθυστέρησεων θα αυξηθούν κατά 53% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, λόγω απεργιών και ελλείψεων προσωπικού (14,3 εκατομμύρια λεπτά το 2018 έναντι 9,3 εκατομμυρίων λεπτών το 2017).
Οπως επισημαίνει ο Οργανισμός, που ιδρύθηκε στο τέλος του 2015 από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους αερομεταφορείς (Air France-KLM, easyJet, IAG, Lufthansa Group και Ryanair) προκειμένου να αποτελέσει την κοινή «φωνή» τους στις Βρυξέλλες με τη συμμετοχή πλέον και άλλων εταιρειών όπως οι Aegean, airBaltic, Cargolux, Finnair, Icelandair, Jet2.com, Norwegian, TAP Portugal, Travel Service, Volotea είναι επιτακτικότερη από ποτέ η ανάγκη πρωτοβουλιών για μεταρρυθμίσεις στο ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας από τα κράτη -μέλη της Ε.Ε. και τους υπουργούς Μεταφορών της Ε.Ε., με αφορμή την συνεδρίαση του Συμβουλίου Μεταφορών της 3ης Δεκεμβρίου.
Τα νούμερα του Οκτωβρίου έρχονται σε συνέχεια του …ρεκόρ των καθυστερήσεων του περασμένου καλοκαιριού στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια λόγω των ελλείψεων προσωπικού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στα κόστη των ίδιων των εταιρειών, την ταλαιπωρία των επιβατών και τις επιπτώσεις στην οικονομία των κρατών- μελών. Μέχρι στιγμής το 2018, οι αεροπορικές εταιρείες των εταιρειών- μελών του οργανισμού A4E αναγκάστηκαν να ακυρώσουν πάνω από 5.000 πτήσεις λόγω των απεργιών των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, επηρεάζοντας περίπου 800.000 επιβάτες, ενώ σε εκατομμύρια ανέρχονται οι επιβάτες που υπέστησαν καθυστερήσεις σιτς προγραμματισμένες πτήσεις τους.
Σύμφωνα με μελέτη της PricewaterhouseCoopers (PwC), το οικονομικό κόστος των απεργιών των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας στην Ε.Ε. κατά την περίοδο 2010- 2017 εκτιμάται σε 13,4 δισ. ευρώ και συνεχίζει να αυξάνεται. Το 2017, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε στοιχεία που αποκαλύπτουν περαιτέρω το μέγεθος του προβλήματος: Από το 2005, η ΕΕ φιλοξένησε 357 απεργίες ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, εκ των οποίων 254 συνέβησαν στη Γαλλία – η οποία πραγματοποίησε απεργίες 300% σε σύγκριση με το 2017.
Στο θέμα των καθυστερήσεων αναφέρθηκε πρόσφατα και ο Iσπανός Κάρλος Μουνιόθ, ιδρυτής και CEO της Volotea, που δημιουργήθηκε πρίν από επτά χρόνια για να συνδέσει μικρές και μεσαίες ευρωπαϊκές πόλεις και βρέθηκε προ ημερών στην Αθήνα με αφορμή την παρουσίαση του θερινού προγράμματος της εταιρείας, μιλώντας μάλιστα διθυραμβικά για τις επιδόσεις της χώρας μας στον τομέα του τουρισμού. Ο ίδιος μιλάει διθυραμβικά και για το άκρως καταρτισμένο και εξειδικευμένο προσωπικό στην Ελλάδα- μάλιστα η Volotea έχει συμπεριλάβει ουκ ολίγους Ελληνες στο στελεχιακό της δυναμικό- ωστόσο ανέφερε ότι, αν και το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό, η Ελλάδα μαζί με τη Γαλλία, που προηγείται μακράν στην Ευρώπη, παρουσιάζει τα μεγαλύτερα προβλήματα όσον αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα. Ο κ. Moυνιόθ θεωρεί ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης στα περιφερειακά αεροδρόμια για την καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστών ιδιαίτερα τους μήνες αιχμής, κάτι το οποίο ευελπιστεί να βελτιωθεί μετά και τις νέες επενδύσεις που έχει δρομολογήσει η Fraport στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ εμφανείς είναι και οι ελλείψεις σε προσωπικό, στο κομμάτι των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, που γίνονται περισσότερο αντιληπτές επίσης κατά τη θερινή σεζόν.