Παρά την αύξηση των μισθών και την μείωση της ανεργίας οι καταναλωτές αγαπούν τα ψώνια στα φθηνά μαγαζιά. Όλο και περισσότεροι κλάδοι όπως είναι αυτοί των τροφίμων, των επίπλων και φυσικά των ρούχων έχουν ριχτεί σε έναν μεγάλο ανταγωνισμό τιμών προσπαθώντας να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες.
«Οι Γερμανοί χάρη στο Aldi και το Lidl έχουν μάθει από παιδιά τα φθηνά ψώνια» δηλώνει ο Μάρτιν Φάσναχτ, ειδικός σε θέματα εμπορίου από το πανεπιστήμιο του Ντίσελντορφ. Για τους Γερμανούς οι δυο αυτές αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι συνώνυμες των φθηνών τιμών και της σχετικά καλής ποιότητας. «Αυτό, οι καταναλωτές το έχουν εσωτερικεύσει κατά κάποιο τρόπο γεγονός που βοηθάει και άλλους κλάδους» δηλώνει ο Μάρτιν Φάσναχτ.
Ο Μάρτιν Φάσναχτ ως καλός γνώστης της γερμανικής νοοτροπίας παραδέχεται: «Εμείς οι Γερμανοί είμαστε λίγο ρεαλιστές όσον αφορά την κατανάλωση. Εάν μπορούμε να εξοικονομήσουμε χρήματα και παράλληλα η ποιότητα να είναι ικανοποιητική, τότε αγοράζουμε ευχαρίστως. Τα όμορφα φρου-φρου γύρω-γύρω δεν είναι σημαντικά» επισημαίνει ο Γερμανός ειδικός.
Η τάση θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια
Πρωτοπόρες στη Γερμανία ήταν οι αλυσίδες τροφίμων. Με την πάροδο των χρόνων ακόμα και μεγαλύτερα και πιο ακριβά σουπερμάρκετ όπως είναι το Rewe και το Edeka άρχισαν να υιοθετούν την τακτική των φθηνών προσφορών χωρίς θεαματικές όμως επιπτώσεις όσον αφορά τα μερίδια αγοράς.
Διαφορετική είναι η εικόνα που κυριαρχεί στον χώρο της μόδας. Σύμφωνα με το εξειδικευμένο περιοδικό Textilwirtschaft οι φθηνές αλυσίδες ρούχων τα προηγούμενα χρόνια αύξαναν διαρκώς τα κέρδη τους και τα ποσοστά τους στην αγορά. Αντίθετα πιο ακριβές και ποιοτικότερες αλυσίδες όπως Gerry Weber ή Esprit πήραν μια δραματική κατιούσα. Φθηνές αλυσίδες όπως η Kik για παράδειγμα, αναμένεται το 2019 να προσθέσει άλλα 70 υποκαταστήματα στα ήδη 2.600 που διαθέτει στη Γερμανία.
Το ίδιο ισχύει για την αλυσίδα γραφικών ειδών Tedi, η οποία αναμένεται μέσα στον επόμενο χρόνο να ανοίξει μέχρι και 150 νέα υποκαταστήματα, δηλαδή κατά μέσο όρο δυο με τρία υποκαταστήματα την εβδομάδα.
Η αγάπη για το φθηνό δεν περιορίζεται όμως μόνο στα τρόφιμα και στα ρούχα αλλά και στα γυμναστήρια. Σύμφωνα με σχετική έκθεση λόγω των φθηνών μηνιαίων συνδρομών οι αλυσίδες έχουν αυξήσει τα μέλη τους. Τέλος, παρόμοια είναι και η κατάσταση που επικρατεί στα έπιπλα και σύμφωνα με τους ειδικούς η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Το γεγονός επιβεβαιώνεται και από σειρά δημοσκοπήσεων που έχουν γίνει με αυτό το θέμα. Σύμφωνα για παράδειγμα με την έρευνα με τίτλο «Μέλλον; Ρωτήστε τους νέους» άνθρωποι ηλικίας 14 μέχρι 22 ετών δηλώνουν απολύτως πεπεισμένοι πως η τάση για φθηνά ψώνια θα συνεχιστεί.
Πηγή: Deutsche Welle