Τα περίφημα ψηφιδωτά της Ραβέννα συνυπάρχουν και “συνομιλούν” (ιστορικά, πολιτισμικά, θρησκευτικά) μ’ αυτά της Θεσσαλονίκης, 15 και πλέον αιώνες μετά τη φιλοτέχνησή τους.

“Η λάμψη του ψηφιδωτού. Αυθεντικά και αντίγραφα από τη Θεσσαλονίκη και τη Ραβέννα” είναι ο τίτλος της μεγάλης έκθεσης αντιγράφων εντοίχιων ψηφιδωτών από μνημεία της Ραβέννας (5ος-6ος αι.) με αντίστοιχα μνημείων της Θεσσαλονίκης από την παλαιοχριστιανική περίοδο (4ος-7ος αιώνας).

Τα περίφημα ψηφιδωτά της εμβληματικής “πόλης του ψηφιδωτού” (η Ραβέννα έχει εξέχουσα οικουμενική αξία και αξιόλογη σημασία λόγω των δειγμάτων ύψιστης δεξιοτεχνίας στην τέχνη του ψηφιδωτού που περιέχουν τα μνημεία της, αλλά και λόγω των σημαντικών στοιχείων που παρέχουν περί των καλλιτεχνικών και θρησκευτικών σχέσεων και επαφών σε μια κρίσιμη περίοδο της ευρωπαϊκής πολιτιστικής ιστορίας” αναφέρεται στο -από το 1996- σκεπτικό αναγνώρισης της πόλης από την UNESCO ως Χώρου Παγκόσμιας Κληρονομιάς και ένταξης των οκτώ μνημείων της – του 5ου και του 6ου αιώνα –  στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO), ταξίδεψαν στην Ελλάδα “συνοδεύοντας” τον διεθνούς φήμης μαέστρο Ρικάρντο Μούτι και το σύνολο Ιταλών μουσικών, στο πλαίσιο μεγάλης συναυλίας που διοργανώνει το ετήσιο φεστιβάλ Ραβέννας στο Ωδείο του  Ηρώδου Αττικού (9/7).

Τα αντίγραφα των ψηφιδωτών “συνοδεύουν” τους μουσικούς του φεστιβάλ, κι έχουν ήδη περιοδεύσει σε σειρά πόλεων της Ευρώπης. Η Θεσσαλονίκη επελέγη ως “βυζαντινή” πόλη και “κάτοχος” σειράς αντίστοιχης ιστορικής και πολιτισμικής αξίας ψηφιδωτών, στο πλήθος των παλαιοχριστιανικών μνημείων της.

Στη  Ροτόντα θα μεταφερθούν και θα εκτίθενται (στις τέσσερις από τις πέντε κόγχες του μνημείου) 28 συνολικά κομμάτια αντιγράφων ψηφιδωτών μεγάλων -στην πλειονότητα τους- διαστάσεων (4,20Χ2,80 μ, 1,22Χ3 μ, αλλά και 53Χ63 εκ. κ.α.) από τα μνημεία: Βασιλική του Αγίου Βιταλίου (6ος αι. μ.Χ) , Βασιλική του Αγίου Απολλιναρίου του Νέου (5ος αιώνας μ.Χ ). Το Μαυσωλείο της Γάλλας Πλακιδίας (5ος αι. μ.Χ) και το Βαπτιστήριο των Αρειανών (6ος αι. μ.Χ).

Παράλληλα, στους χώρους της Ροτόντας (στην πέμπτη κόγχη) θα προβάλλονται φωτογραφίες ψηφιδωτά μνημείων της Θεσσαλονίκης (από τους ναούς Αχειροποιήτου, Αγ. Δημητρίου, και Μονής Λατόμου) ενώ στο κέντρο του μνημείου θα προβάλλονται σε ειδική ηλεκτρονική εγκατάσταση όπου  θα “κατεβαίνουν” από το θόλο και τα τόξα του, ώστε να γίνονται άμεσα ορατά από τους επισκέπτες τα ψηφιδωτά της Ροτόντας.
“Η Θεσσαλονίκη επελέγη από το ΥΠΠΟ ως βυζαντινή πόλη -έχουσα άμεση σχέση με τα εκτιθέμενα ψηφιδωτά της Ραβέννα, και μάλιστα ως διαχρονικά βυζαντινή πόλη καθώς έχει δείγματα της τέχνης του ψηφιδωτού από την Παλαιοχριστιανική ως την Παλαιολόγεια περίοδο” λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης κ. Γιώργος Σκιαδαρέσης.

Η έκθεση διοργανώνεται από τη Διεύθυνση Αρχαιολογικών Μουσείων, Εκθέσεων και  Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τον Δήμο της Ραβέννας.

Στο πλαίσιο των εγκαινίων – την ερχόμενη Πέμπτη 11 Ιουλίου θα παρουσιαστεί το μουσικό έργο του John Tavener «Wake up…and Die» σε μία ανάπτυξη βυζαντινού μέλους, το οποίο θα ερμηνεύσει σύνολο βιολοντσέλων ενώ εξετάζεται η δυνατότητα προβολής και αναμετάδοσης μαγνητοσκοπημένων αποσπασμάτων από τη συναυλία του Ρικάρντο Μούτι (της 9ης Ιουλίου) στο Ηρώδειο. Η έκθεση θα είναι ανοιχτή καθημερινά από τις 8π.μ -8 μ.μ και το Σαββατοκύριακο από τις 9 π.μ-5 μ.μ, ως τις 30 Οκτωβρίου 2009.