Με Ερώτησή του προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ο Βουλευτής Χαλκιδικής και Υπεύθυνος του Τομέα Αγροτικής Ανάπτυξης  του Κινήματος Αλλαγής Απόστολος Πάνας, ζητά την απόσυρση σκαφών Μέσης Αλιείας για τον αλιευτικό εκσυγχρονισμό της Χαλκιδικής αλλά και όλων των παράκτιων περιοχών της χώρας.

Ανησυχητικά είναι τα μηνύματα από όσους ασχολούνται συστηματικά με την αλιεία. Τα παλαιά σκάφη-ανίκανα να εξυπηρετήσουν τις σύγχρονες ανάγκες- και η αδυναμία απόσυρσής τους με σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις, εμποδίζουν την αναβάθμιση και εξέλιξη της Μέσης Αλιείας. Αυτό γίνεται φανερό συνολικά σε όλες τις παράκτιες περιοχές της χωράς αλλά και στη Χαλκιδική σε περιοχές όπως η Αμμουλιανή και η Ν. Σκιώνη.

«Είναι ανεπίτρεπτο» ,αναφέρει ο κ.Πάνας « λαμβάνοντας υπόψη τα σύγχρονα δεδομένα και ιδιαίτερα σε περιοχές όπως η Χαλκιδική, που είναι προικισμένες γεωγραφικά, μορφολογικά αλλά και κλιματικά, να παραμένουν στάσιμες οποιεσδήποτε προσπάθειες για την αναβάθμιση της Μέσης Αλιείας παρακωλύοντας τη βασική προϋπόθεση ύπαρξής της, τις αποσύρσεις των παλαιών σκαφών. Είναι απαραίτητη και χωρίς αναβολή η παροχή κινήτρων στους αλιείς με ταυτόχρονη την αξιοποίηση των Ευρωπαϊκών Κονδυλίων, ώστε να μην εμποδίζεται η προαγωγή της αλιείας και τελικά η ανάδειξη των τοπικών κοινωνιών σε αξιόλογους τουριστικούς προορισμούς».

Αναλυτικά το κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ:  –      Τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ.Βορίδη Μαυρουδή.

Θέμα : « Απαραίτητη η απόσυρση σκαφών Μέσης Αλιείας για τον αλιευτικό εκσυγχρονισμό της Χαλκιδικής αλλά και όλων των παράκτιων περιοχών της χώρας».

Κύριοι Υπουργοί,

Μεγάλο μέρος το πληθυσμού της χώρας μας εργάζεται και βιοπορίζεται αποκλειστικά με την αλιεία. Τις τελευταίες δεκαετίες όμως, τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τον αλιευτικό κλάδο είναι τουλάχιστον ανησυχητικά.

Κάθε χρόνο η αλιευτική παραγωγή μειώνεται σημαντικά, προκαλώντας καταστροφικές επιβαρύνσεις στην τοπική οικονομία των νησιωτικών και παράκτιων περιοχών της Ελλάδας, υποσκάπτοντας παράλληλα, τη δυνατότητα ανάπτυξης αυτών των τοπικών κοινωνιών. Η παλαιότητα των σκαφών σε συνδυασμό με τη χαμηλή οικονομική ενίσχυση από τα προγράμματα, δημιουργούν πολυποίκιλα προβλήματα που επιβαρύνουν τους αλιείς. Δυστυχώς είναι προφανές, ότι το ισχύον πλαίσιο διαχείρισης και ελέγχου της αλιείας στην Ελλάδα είναι ελλιπές.

Είναι επομένως αναγκαίο, να αναβαθμιστεί και να εκσυγχρονιστεί η Μέση Αλιεία, μέσω της απόσυρσης παλαιών σκαφών μηχανότρατων και γρι-γρι δεκαετίας και πλέον, με ελλιπή εξοπλισμό, ανίκανων να  εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της σύγχρονης αλιείας, εμποδίζοντας συνάμα την εξέλιξη της μεταποίησης στην αλιεία.

Πολλές περιοχές της Χαλκιδικής, όπως το νησί της Αμμουλιανής αλλά και η Ν.Σκιώνη καθώς και πολλές παράκτιες περιοχές της Χαλκιδικής των Δήμων Αριστοτέλη, Σιθωνίας, Ν.Προποντίδας στερούνται ανάπτυξης στην αλιεία  εξαιτίας του υπαρκτού προβλήματος των παλαιών σκαφών με αποτέλεσμα πολλοί αλιείς, να εγκαταλείπουν και να μένει ανεκμετάλλευτος ο αλιευτικός πλούτος ενός Νομού που προσφέρει γεωμορφολογικά αλλά και κλιματικά τις πιο ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη της αλιείας.

Η νέα Κοινή Αλιευτική Πολιτική (Κ.Α.Π) 2021-2027 οφείλει να προωθήσει στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού και των σύγχρονων αναγκών προγράμματα για την απόσυρση όλων των παλαιών σκαφών, ανάλογα με την άδεια, το μέγεθος -χωρητικότητα  (gt-κόροι),την παλαιότητα, κριτήρια απαραίτητα που δε θα περιορίζουν αλλά θα βελτιώνουν την προώθηση της αλιείας με ταυτόχρονη την απαραίτητη οικονομική αποζημίωση των πλοιοκτητών παρέχοντας σημαντικό κίνητρο εξέλιξης.

Κατόπιν των ανωτέρω

Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:

  • Προτίθεσθε να προτείνετε να περιληφθούν στη νέα Κ.Α.Π. 2021-2027 προγράμματα για την απόσυρση σκαφών Μέσης Αλιείας με παράλληλες αποζημιώσεις για την αποσυμφόρηση του κλάδου και τον υγιή ανταγωνισμό των αλιέων ιδιαίτερα σε περιοχές που ασχολούνται με το θαλάσσιο πλούτο της χώρας μας, όπως η Χαλκιδική;

-Υπάρχει πρόθεση να προσδιοριστούν και τα κριτήρια απόσυρσης των σκαφών και αν ναι, σε ποια κατεύθυνση;

 

  • Προτίθεσθε να προχωρήσετε και σε περαιτέρω νομοθετικές ρυθμίσεις, που στοχεύουν αρχικά στην εξέλιξη της μεταποίησης στην αλιεία και τελικά στον εκσυγχρονισμό και εξυγίανση της αλιείας στο σύνολό της στη χώρα μας;