Βασικός μοχλός υποστήριξης αυτού του νέου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης είναι η τουριστική εκπαίδευση. Οι νέες προτεραιότητες που θα τεθούν, οι νέες υπηρεσίες που θα προκύψουν από τον ψηφιακό μετασχηματισμό των τουριστικών επιχειρήσεων, αλλά και η ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού θα απαιτήσουν στελέχη υψηλής εξειδίκευσης και εκπαίδευσης.

Με τα νέα αυτά δεδομένα αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα το νομοσχέδιο για την τουριστική εκπαίδευση, που έχει ήδη ολοκληρωθεί και αποτελεί τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση που έγινε ποτέ στο συγκεκριμένο τομέα.

Μέχρι σήμερα, η παρεχόμενη εκπαίδευση προσανατολιζόταν, κυρίως, σε χαμηλής ειδίκευσης αντικείμενα, με τη διαφορά, όμως, ότι ακόμα και σε αυτό το πεδίο υπήρχαν αδυναμίες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι εργαζόμενοι στην εξυπηρέτηση πελατών, στον επισιτισμό και στο μάρκετινγκ, όπως διαπιστώνεται, έχουν ανάγκη επιπλέον κατάρτισης.

Παράλληλα, η τουριστική εκπαίδευση έχει παραμείνει εδώ και πολλά χρόνια στο χθες, αδυνατεί να διαμορφώσει νέα και σύγχρονα γνωστικά αντικείμενα και προγράμματα σπουδών και κυρίως να παράξει στελέχη με σύγχρονες και περιζήτητες ειδικότητες.

Πολλές τουριστικές επιχειρήσεις αναγκάζονται οι ίδιες να προχωρούν σε επιμόρφωση και επανακατάρτιση των εργαζομένων τους, προκειμένου να εργαστούν σε ειδικότητες που υπάρχει ανάγκη και αντιστοιχούν στις σύγχρονες απαιτήσεις.

Αυτό το μεγάλο κενό έρχεται να καλύψει η αλλαγή του μοντέλου τουριστικής εκπαίδευσης των δομών του Υπουργείου Τουρισμού.

Για πρώτη φορά επιχειρούμε τη σύνδεση και αντιστοίχιση της τουριστικής εκπαίδευσης με την αγορά και τις επιχειρήσεις.

Οι δομές τουριστικής εκπαίδευσης του Υπουργείου Τουρισμού θα είναι προσανατολισμένες στην ανάδειξη στελεχών με υψηλό δείκτη εξειδίκευσης, σύγχρονες ειδικότητες αλλά και πρακτική άσκηση στις τουριστικές επιχειρήσεις.

Μιλάμε για ένα συνολικό επαναπροσανατολισμό της τουριστικής εκπαίδευσης με όρους μέλλοντος.

Νέες ειδικότητες και σύγχρονα προγράμματα σπουδών θα μπορούν να αποτελέσουν εφαλτήριο για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. Οι τουριστικές επιχειρήσεις θα μπορούν να απορροφούν στελέχη που θα εγγυώνται την παροχή νέων και σύγχρονων υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.

Ανέφερα πριν ότι ένας από τους στόχους της επόμενης δεκαετίας – που συνδέεται και με τις προτεραιότητες που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση – είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των τουριστικών επιχειρήσεων. Πως μπορεί, όμως, να γίνει αυτό όταν σήμερα στις δομές τουριστικής εκπαίδευσης δεν υπάρχουν ειδικότητες που συνδέονται με την παροχή ψηφιακών υπηρεσιών στον τουρισμό;

Η ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού, που αποτελεί στρατηγικό στόχο για το αύριο, δεν μπορεί να υποστηριχθεί από την επιχειρηματικότητα αν δεν υπάρχουν εξειδικευμένα στελέχη σε αυτό τον τομέα.

Μία επιχείρηση που θα δραστηριοποιηθεί στον τομέα του τουρισμού υγείας, πέρα από την δεδομένη επένδυση που πρέπει να κάνει, θα χρειαστεί εξειδικευμένο προσωπικό όχι μόνο για τις υπηρεσίες αλλά και τη διοίκηση.

Το ίδιο ισχύει και για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, που απαιτεί στελέχη με υψηλή εξειδίκευση, όπως η διαχείριση αποσκευών σε λιμάνια που αποτελούν homeport, αλλά και άλλες ειδικότητες που υποστηρίζουν τη λειτουργία ενός λιμένα κρουαζιέρας.

Δομικό στοιχείο του σχεδιασμού μας, που έχει ενταχθεί στο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και έρευνας, είναι η δημιουργία ενός νέου γνωστικού αντικειμένου που θα αφορά στο σχεδιασμό και στη διαχείριση Νέων Μορφών Τουρισμού.

Στόχος είναι η κατάρτιση στελεχών ειδικευμένων σε θέματα σχεδιασμού, οργάνωσης και διοίκησης των μορφών του ειδικού και του εναλλακτικού τουρισμού.

Παράλληλα, βέβαια, με τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών και ειδικοτήτων για την υποστήριξη ψηφιακών υπηρεσιών στον τουρισμό.

Το μήνυμα, όμως, που αναδεικνύεται από αυτή τη μεταρρύθμιση είναι ότι για πρώτη φορά η τουριστική εκπαίδευση και η αγορά κινούνται σύστοιχα, παράλληλα και όχι αντίθετα.

(*) Ο κ. Μάνος Κόνσολας, είναι υφυπουργός Τουρισμού, Βουλευτής Δωδεκανήσου και Αν. Καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

 Πηγή: money-tourism.gr